4. august: En sidste dag i paradis

Efter en god nats søvn på Crane Flat, hvor den nærboende mexicaner-koloni (3-5 familier med tilhørende telte, grej, mad, lamper, generatorer, børn, musikanlæg osv. osv....) heldigvis var mere stille end i går, tog vi afsked med turens sidste naturcampingplads. I aften skal vi atter tilbage til KOA i Mariposa for at få lidt civilisation og en pooltur den sidste dag...desuden sparer vi ca. en times bjergkørsel på tilbagevejen mod San Francisco, og det er da også værd at tage med!

Første stop var ved vandfaldet Bridalveil Fall. Der var nu ikke meget vand i "brudeslørs-vandfaldet" her sidst på sæsonen, men det er altid fascinerende at se de høje vandfald.

Videre ind i parken parkerede vi vores motorhome på downtown p-pladsen og tog bussen ud til Yosemite Falls. Vandfaldet, eller rettere: vandfaldene er delt op i et Upper Fall og et Lower Fall. For at komme til toppen af det øverste kræves en 6-8 timers hike, som i turguiden har betegnelsen "strenous" hvilket betyder særdeles krævende. Vi valgte derfor turen til bunden af Lower Fall - hvilket nærmest var som en tur i parken. Ved bunden af det meget flotte vandfald, som også kørte på de sidste vandressourcer, var et større område med store sten, som vi besluttede at, ja: klatre/kravle over...vi har jo trænet friklatring i Cody!

Det var faktisk sjovt at kravle rundt på de store sten, syntes både voksne og børn, og vi kom faktisk helt hen til vandfaldet.

Så var det tid for det sidste besøg i diverse giftshops i parken. Utroligt så mange ting, der kan fremstilles med ordet Yosemite på. Man bliver godt nok hurtigt træt af alt det souvenir halløj, (med mindre man er 9 år og hedder Mikkel) så det var hurtigt overstået.

Vi havde planlagt en svømmetur i floden, men vandet var simpelthen så koldt, så drengene fik hurtigt nok, og vi tog ud til vores dejlige KOA campingplads igen. Her virkede poolen en del mere tiltrækkende på ungerne, som hurtigt var i badetøjet.

Vi voksne fik ordnet blog og aftensmad og holdt taktikmøde i forhold til dagen i morgen, hvor vi skal aflevere vores motorhome i Oakland, San Francisco i rengjort stand inden kl. 15.00.

Vi fik også besøg af vores naboer: et sødt ungt par fra Spanien, som undskyldte meget at de var "barbecue beginners" og spurgte hvordan de fik ild i "the black ones"?! De var på vej ind i Yosemite, så vi gik over og forærede dem vores Bear Spray, som de takkede meget for, og ligesom os håbede på at kunne give ubrugt videre senere.

Vi er enige om at den har virket fantastisk: der har ikke været en eneste bjørn inde i vores motorhome siden vi købte den :-)