4. juli: I dag er det USA's fødselsdag...

Efter en nat i Vegas var vi trætte og sov længe. Hurra for aircondition endnu engang, for kl. 9 om morgenen var temperaturen allerede pænt over 30 grader. Vi havde det allesammen sådan, at det havde været sjovt at opleve Las Vegas, men nu ville vi også gerne ud i naturen igen.

Det er ret hurtigt at komme ud af byen - efter ca. 10 min. på motorvejen er man praktisk talt i ørkenen igen. Vi havde kurs mod Zion nationalpark, og da vi vidste, at vi skulle overnatte på "primitive" campingpladser de næste 4 nætter ville vi fylde køleskabe osv. godt op på vejen. Vi ville også prøve om vi fik øje på noget 4. juli festivitas. I den lille by Mesquite på grænsen til Arizona fandt vi en Wal-Mart. De kan godt nok det der med store forretninger herovre. Den fik nærmest Bilka i Holstebro til at ligne Kwik-Spar i Hodsager...

Manden ved kassen var ikke specielt hurtig, men til gengæld anbefalede han os på det kraftigste at blive til om aftenen, da der ville være et gigantisk fyrværkeri. Vi syntes nu ikke byen var spændende nok til at overveje det forslag! Vi spiste frokost i vores motorhome - en af fordelene ved at rejse med sit hus på ryggen - man har altid alting med sig, selv på en p-plads foran Wal-Mart!

Som vi nærmede os Zion skiftede landskabet fuldstændig karakter. Den flade ørken var væk og blev erstattet af bjergkæder. Jo nærmere vi kom til Zion, jo rødere blev bjergene.

Campingpladsen Watchman lå lige indenfor indgangen til nationalparken. I alle de amerikanske parker ligger der et stort Visitor Center, som har alt hvad en besøgende har brug for af information, kort, bøger, souvenirs, toiletter osv. Vi har fundet ud af at det passer perfekt at starte med et besøg her, så er det let at finde ud af, hvad man vil se i parken.

Zion er en dyb kløft, som er blevet skåret ind i de røde sandstensklipper af floden Virgin River. I modsætning til f.eks. Grand Canyon oplever man Zion nede fra bunden af kløften. Zion er også langt mere frugtbar og grøn end Grand Canyon og allerede fra campingpladsen fik vi et lille indtryk af, hvor smuk parken var, og hvilke store oplevelser, der ventede os.

Lige ved siden af vores campingplads var der et lille amfiteater, hvor en af parkens rangere holdt et lille foredrag om parkens natur, og i særlig grad dens nattehimmel. Imens hun talte stod månen op over kløften....det var bare så smukt - og vi glæder os til at se mere i morgen!