7. juli: Ned i den store kløft!

Så var det blevet dagen, hvor vi skulle en tur ned i Grand Canyon. Vi havde på forhånd vurderet, at det ikke var alle rejseselskabets deltagere, der ville være fysisk i stand til at klare strabadserne (ingen nævnt - ingen glemt!) Det drejer sig trods alt om 5 timers hike ned i kløften og 7 timer op. Og temperaturen i bunden lå på den forkerte side af 40 grader.

Om morgenen blev Kirsten vækket med fødselsdagssang, flag og gaver! Dejligt. Vi hyggede os på campgrounden om formiddagen inden vores store program senere.

Derefter tog vi med Canyon Mule Ride en halvdagstur på muldyrryg ned ad North Kaibab Trail. Det var en super oplevelse! Alle blev udstyret med mulddyr og instruktioner, og så gik det ellers nedad. Og selv om mulddyrene af og til valgte at gå faretruende tæt på kanten, blev man efterhånden helt tryg ved dem, og havde overskud til at nyde det fantastiske sceneri!

Det er virkelig som om man står og kigger på støbeformen til alverdens bjergkæder, når man kigger ud over Grand Canyon. Det er bare så storslået, så endeløst og så anderledes end alt man før har set. Fantastisk...

Omkring en tredjedel nede holdt vi drikkepause og mærkeligt nok havde de også fået strammet et slags toilet an dernede. Måske praktisk nok, men hvordan i alverden de har båret sig ad med det?

Undervejs gjorde vores guide, en kvindelig "bucketeer" ved navn Kitty holdt, og fortalte om forskellige emner, både om naturen, kulturen og historien ved Grand Canyon. Hun var meget underholdende og særdeles opmærksom på at alle havde en god og sikker tur. Man følte sig helt tryg i hendes selskab! Mikkel red på Dowey, Lasse på George, Mads på Festus, Kirsten på Pumpkin og Karsten på Big Mac (de to havde forøvrigt lidt svært ved at enes om tempoet - Big Mac havde lidt svært ved at følge med!)

Da vi kom tilbage gik vi alle med en umiskendelig John Wayne gang hen til vores motorhome for at vaske det værste rejsestøv af os inden vi skulle spise på den historiske Grand Canyon Lodge. Hotellet ligger helt ude på kanten af Grand Canyon og de kæmpestore panoramavinduer gjorde at vi kunne nyde en fantastisk udsigt til maden. Vi fik cheeseburger (Mikkel), Laks og Pasta (Kirsten) og de tre store drenge fik Bisonsteak. Mums!

Efter en helt forrygende dag, og en fødselsdag der bliver svær at gøre lige så god næste år, tog vi tilbage til North Rim Campground. På vores campingplads mellem høje Ponderosa Pines tændte vi bål og sad lidt og fordøjede dagens begivenheder inden vi gik til ro.